Chcielibyście postawić domek letniskowy na swojej działce, ale nie jesteście pewni jakich formalności musicie dopełnić? Wyjaśniamy wszystkie wątpliwości i podajemy gotowy plan działania w kilku krokach.

KROK 1Wypełniamy zgłoszenie
Zanim wyjdziemy z domu, siadamy do komputera i na stronie Starostwa Powiatowego lub Urzędu Miejskiego, jeśli miasto jest na prawach powiatu (właściwego lokalizacji naszej działki), szukamy dokumentu, który będzie zgłoszeniem budynku letniskowo-gospodarczego. Pobieramy go, drukujemy, uzupełniamy.

Dobra rada: Uzupełniamy wszystkie pola – również dane kontaktowe! To bardzo ważne, by w przypadku jakichkolwiek problemów, Starostwo miało z Wami kontakt. W ten sposób unikniemy pisania oficjalnych wyjaśnień, czyli przedłużania całej procedury.

 

KROK 2Przygotowujemy niezbędne rzeczy
Przed wyjściem do Urzędu przygotowujemy niezbędne dokumenty i przybory:

  • akt własności działki,
  • dowody osobiste,
  • ok. 30 zł,
  • czerwony długopis,
  • wypełnione wcześniej zgłoszenie.

Dobra rada: Jeżeli właścicielami działki są dwie osoby, dla pewności dobrze jest załatwiać sprawy we dwoje. Potrzebne będą podpisy obojga właścicieli, więc gdyby na wypełnionym wcześniej wniosku pojawił się błąd, będzie można poprawić go (i podpisać) od razu, na miejscu.

 

KROK 3Ubieramy buty i wyruszamy do Starostwa
Najpierw kierujemy się do Wydziału Geodezyjnego w Starostwie Powiatowym. Jednego z urzędników musimy poprosić o „mapę do celów opiniodawczych”. Będziemy potrzebować dwóch takich egzemplarzy (drugi do wniosku o podłączenie prądu), ale uwaga!

Dobra rada: Wydanie jednej takiej kartki kosztuje ok. 30 zł. Dlatego zalecamy kupić jedną, a drugą skopiować we własnym zakresie – być może w domu, być może w okolicznym punkcie ksero.

 

KROK 4Uzupełniamy mapę
Kiedy już trzymamy w ręku mapę, musimy wyrysować na niej przybliżone usytuowanie naszego nowego domku. Nie musimy być tutaj dokładni – rysunek ma być jedynie poglądowy. Kolorem czerwonym (jest sugerowany):

  • zaznaczamy położenie domku letniskowego – wyrysowujemy go w skali 1:1000 (1 mm = 1 m),
  • wpisujemy długości boków domu (np. 10 x 3,5 m).

Dobra rada: Pamiętajmy, aby położenia naszego domku nie planować bliżej niż 4 m od działki sąsiada.

 

KROK 5Finalizujemy zgłoszenie
Mapę dołączamy do zgłoszenia i przekazujemy urzędnikowi w Wydziale Architektury. Dopytajmy, czy wszystko jest w porządku, czy powinniśmy coś jeszcze dopisać. Pracownik Starostwa musi zatwierdzić dokumenty pieczątką i wtedy będziemy mieli pewność, że wszystko jest uzupełnione poprawnie.

Zgłoszenie powinniśmy złożyć w Urzędzie przed rozpoczęciem robót budowlanych. Musimy mieć na uwadze to, że na decyzję możemy czekać nawet do 30 dni. Jeżeli w tym czasie nie otrzymamy pisma ze sprzeciwem Urzędu – możemy przystąpić do robót budowlanych. Decyzja pozytywna natomiast, określa np. datę, do której powinniśmy zacząć pracę.

Jeżeli wolicie formę wideo, zapraszamy do obejrzenia naszego filmu, na którym wyjaśniamy całą procedurę 🙂

 

Jak zgłosić dom do 35m2?

Naprawdę wiele osób marzy o własnym domku letniskowym, w którym będą mogli cieszyć się prywatnością. Mimo że to marzenie jest na wyciągnięcie ręki, to decyzję o postawieniu budowy podejmuje już stosunkowo niewielka grupa. Kwestią trudną do przeskoczenia wydaje się uzyskanie pozwolenia. Należysz do osób, które rezygnują z budowy z powodu formalności? Musisz jednak wiedzieć, że w przypadku domów do 35m2, taka specjalna zgoda nie jest wymagana, wystarczy jedynie zgłoszenie. Zatem pojawia się pytanie: jak zgłosić dom do 35m2? Aby to zrobić, będziesz musiał udać się do starostwa po wzór zgłoszenia. Możesz również stworzyć je samodzielnie. Co ważne, dokument powinien zawierać pewne informacje, są to: rodzaj, zakres, jak i sposób przeprowadzenia robót budowlanych. Niezbędne jest także wskazanie daty rozpoczęcia prac.

Dom 35m2 na zgłoszenie musi być określony we wniosku jako dom rekreacji indywidualnej. To niezwykle istotne. Zdarza się bowiem, że osoby, składające dokument ze wpisem “budynek mieszkalny jednorodzinny”, spotkają się z decyzją odmowną. Bowiem dom takiego rodzaju, niezależnie od wielkości, można stawiać dopiero po uzyskaniu pozwolenia, które wymaga projektu budowlanego. Jednak pamiętaj, że nawet gdy decydujesz się na dom 35m2 na zgłoszenie, to i tak musisz zgromadzić potrzebne dokumenty.

Dom 35 m na zgłoszenie — formalności

Twoje zgłoszenie powinno zatem zawierać oświadczenie o posiadanym prawie do nieruchomości. Jeśli chcesz uzyskać pozytywną odpowiedź, koniecznie dołącz do pisma rysunki domku. Musisz na nich przedstawić poszczególne elewacje wraz z ich wymiarami. Ważne jest także usytuowanie domu 35m2 na zgłoszenie względem granic działki. Wykonuje się to na kopii mapy zasadniczej. Zdarza się również, że do takiego kompletu dokumentów należy dołączyć dodatkowe, np. decyzję o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej bądź warunków zabudowy. Co ważne, gdy urzędnik zdecyduje, że w Twoim zgłoszeniu brakuje jakichś danych, otrzymasz list o konieczności uzupełnienia zgłoszenia w danym terminie. Pamiętaj zatem, że pilnowanie terminu będzie w takim przypadku kluczowe. Niedostarczenie przez Ciebie brakujących formalność sprawi, że urzędnik wniesie sprzeciw, a zatem zgoda na dom 35 m na zgłoszenie nie zostanie Ci przyznana. Musisz wiedzieć, że powodem odrzucenia takiego wniosku może być także obawa o zły wpływ inwestycji na środowisko.

Jak widzisz, formalności nie ma wiele. Musisz jednak pamiętać, że dom na zgłoszenie nie jest przeznaczony na tzw. cele socjalne. Prawo zakazuje stałego zamieszkiwania w takich budynkach. Co ważne, w takim miejscu nie możesz się również zameldować. Istnieje za to wiele innych zalet, takich jak fakt, że podczas procedury unika się postępowania administracyjnego. Ponadto sąsiad nie może zrobić Ci pod górkę i zgłosić sprzeciwu. W przypadku domu 35 m na zgłoszenie zwykle odpowiedź otrzymujesz w ciągu 21 dni od złożenia wniosku. Dla porównania w przypadku stawiania konstrukcji murowanej czas oczekiwania wynosi 65 dni oraz 2 tygodnie należy czekać na uprawomocnienie się wyroku po otrzymaniu zgody.

Co ważne, pamiętaj, że wspomniane 35m2 musi być liczone po obrysie murów. Oznacza to, że wnętrze musi mieć teoretycznie mniej niż 35 metrów. Istnieje od tego jednak pewne odstępstwo, a mianowicie, gdy zdecydujesz się postawić wewnątrz antresole. Zgodnie z przepisami nie uznaje się ją za kondygnację, dlatego jej zamontowanie nie jest obwarowane uzyskaniem zezwolenia. Pamiętaj jednak, ze antresola nie może być obwarowana z każdej strony ścianą. Musisz wiedzieć jednak, że takie wyliczenia nie będą zaprzątać Ci głowy, gdy zdecydujesz się na nasze usługi. Gotowe projekty domów, które oferujemy, są dostosowane do aktualnych przepisów. A gdy zdecydujesz się na własny projekt, nasi specjaliści również zajmą się kwestią metrażu. Jeśli masz więcej pytań dotyczących tego, jak zgłosić dom do 35m2, skontaktuj się z nami.

Mogą Cię zainteresować inne publikacje dotyczące metraży:

Tags: